Rokkikone Oy:n historia.
Rokkikone on perustettu loppukesästä 2006. Perustaja jäsenet Arska Rautajoki ja Jampe Kallio olivat Popeda
yhtyeen palveluksessa Arska rumpalina ja Jampe roudarina. Jampe oli tuohon aikaan myös Akun tehtaan suojissa
omalla firmallaan nimeltä Valotehdas. Popeda bussi kiiti ehtoopäivästä kohti jyväskylää keikalle kun Jampe
sai puhelun Akun tehtaalta. Kuljetukset kuulemma eivät toimineet. Jotain käsittämätöntä hässäkkää silloisen
kuljetus firman kanssa. Puhelun loputtua Jampe kiroili äänekkäästi "miksei nää hommat voi ikinä toimia".
Arska kuuli jampen kiroilut ja sanoi Jampelle "Eihön toi kuljetusala voi niin helvetin vaikeeta olla.
Ostetaan rekka ja pistetään homma wörkkiin". No tästä lähti ideariihi pyöriin Popedan keikkabussissa".
Sitä hommaa visioitiin koko viikonlopun keikkamatkat bändin jätkien kanssa. Sunnuntai iltapäivällä
aika krapulaisena Arskasta idea oli vieläkin ihan "Ok, ostetaan perkele se rekka".
No seuraavalla viikolla Arska soitti vanhalle kamulleen Vainion Juhalle Tuusulaan ja kysy et onko sulla
minkäänlaista vekotinta jäänyt takapihalle. Juha sanoi "On mulla toi millä sää ajoit ennenkun sä lähit
Popedan remmiin. Mä oon lopettelemassa hommia". Arska tiesi pelin hyväksi paitsi että aikaa oli kulunut
kymmenen vuotta ja peli oli soinut, ehkä jo liikaakin. Vehje oli seisonut viimeiset vuodet Vianorin
takapihalla ja siinä oli asustellut joku Vainion vanha kuski. Nyt me ostettiin siltä koti alta.
Kaupat tuli sopu hintaan ja kaikki olivat tyytyväisiä. Eikä muuta kuin sanoista tekoihin ja auto ajoon.
No pojathan oli molemmat hommissa Rock'n'Roll bändissä joten he vuokrasivat auton Akun tehtaan käyttöön.
Sitten tuli muutaman kuukauden keikka tauko niin jätkät kelas et pitäisköhän liikennelupa kurssit käydä
jomman kumman jos vähän levitettäis tota hommaa. Näin päätettiin ja pitkällä tikulla vedettiin kumpi
lähtee liikennelupa kurssille. Arska lähti.
Popeda oli jo taas ehtinyt lähteä keikoille mutta Arska teki keikkoja ja samalla kävi liikennelupa kurssia,
jonka hän läpäisi kiitettävin arvosanoin helmikuussa 2007. Pikkuhiljaa autoja rupes tuleen lisää ja
Arskan poika Ville uskalsi hypätä isänsä kelkkaan töihin kesällä 2007. Hommat pyöri vuoden verran parilla autolla,
mutta Arskalla oli suhteet kunnossa DSV:hen, Schenkeriin, Kuljetusvälitys Nummelaan ja myöhemmin
Hexspeediin ja Scanwheelsiin.
DSV:hen auto saatiin ajoon Arskan vanhojen kavereiden Larsin ja Tzydin kautta jotka, Arska oli oppinut tuntemaan
Merikiidon ajoilta joka oli ihan bestis huolintaliike. Schenkerin hommat hoiti Mustis ja Nummelan Keijon
kanssa Arska on tehnyt yhteistyätä koko Rokkikoneen uran ajan. Keijo tutustutti Kuljetusvälitys Nummelassa
työskenteleviin Maijaan, Suviin ja Perttuun ( myöhemmin Suvi ja Perttu ostivat yrityksen ja muuttivat
nimeksi Logistiikka Linkki Oy ). Hexspeediin meno oli luonnollinen, koska Rokkikone osti Heinon Kaitsun
vanhan veturin ja kaupan päälle saatiin legendaarinen kuljettaja Seppo Syrjä joka työskenteli
Hexspeedin riveissä. Arska soitti Hexspeedin logistiikka ihmeelle Eltzi Elorannalle ja kysyi
"Jatketaanko samaan malliin mutta tehdään Seposta rokkivaari". Asia oli Eltzin puolesta pihvi.
Seppo työskenteli Rokkikoneella vappuun 2008 jolloin hän jäi ensimmäisenä työntekijänä Rokkikoneelta
eläkkeelle. Mutta meno jatkui vähintään yht�ä kovana, tilalle saatiin Kittilän Pekka,
hervannan lahja kuljetus alalle.
Kesällä 2009 Arska osti Jampen pois Rokkikoneesta ja myi osan firmasta Voitelukeskuksen toimitusjohtajalle
Mika Tonttilalle. Arskan ja Mikan yhteistyä on lähtenyt liikkeelle sulavasti ja suunnitelmia
tulevaisuuteen on jo kovasti tehty. Yksi auto jo ajaa Hollannista rahtia Voitelukeskukselle Pirkkalaan.
Tällä hetkellä Rokkikone liikennöi 13 autolla ja 15 omalla perävaunulla koti, sekä ulkomaan liikenteessä.
|